SYMPOZJUM

 

Sympozjum naukowe zaplanowaliśmy na drugi dzień festiwalowych działań – sobotę. Stanowić będzie ono nie tylko próbą ukonstytuowania festiwalu na gruncie miasta i wpisania go w cykliczny obraz kulturalny Łodzi, ale także próbę rozszerzenia jego lokalnego zasięgu oraz konfrontacją wizji, wyobrażeń i twórczości artystycznej oraz propozycji kuratorskich. Sympozjum – do którego zaprosiliśmy wybitnych przedstawicieli ze świata kultury – mamy nadzieję przybliży lub odpowie nam na pytania o kondycję współczesnego człowieka w erze obrazu nieskrępowanego, powszechnego, a jednocześnie trudnego do scharakteryzowania. Z jednej strony widzimy łatwość w operowaniu obrazem – w jego rejestracji i prezentacji, ale czy za tą atrakcyjną formą stoi jeszcze coś więcej? Czy artyści, architekci, wykorzystujący technologię do poprawienia wizerunku miasta proponują widzowi chwilę refleksji, aby zapomniał o globalnym kryzysie i oferują mu tylko chwilową zabawę, tzw. odskocznię od realnego czy zachowują „znaczenie” i próbują widza uaktywnić? To, że artysta może stymulować czy wpływać na obywatela, aby jego postawa społeczna była aktywna, a jednocześnie pełna atencji w stosunku do kompetencji artysty czy architekta jest znana, choć nie do końca oczywista. Cytując Pierra Burdieu konfrontacja „gustu barbarzyńskiego” z „gustem uczonym” jest dziś walką o zachowanie wartości uniwersalnych. Wbrew pozorom artysta jest obecnie poddany presji rynku, kultury tzw. popularnej, której standardy często kolidują z jego intencją, wyobraźnią czy w końcu realizacją. Oczekiwania widza w erze natłoku obrazów powodują schematyzację wyobrażeń, a w konsekwencji jego ograniczenie i zamknięcie na propozycję twórcy. Czy narzędzie jakim jest obecnie światło jest ograniczone jedynie do warunków technicznych narzędzia czy jednak może ono być punktem wyjścia i rzeczywiście stanowić propozycję nie tylko dla artysty? Poprzez wypowiedzi i prezentację zaproszonych gości mamy nadzieję na ciekawą i niebanalną dyskusję o nas samych i otaczającej rzeczywistości...

 

W dyskusji będą brać udział:

 

Branko Franceschi – (Zadar, Chorwacja, 1959) Był dyrektorem programowym w Miroslav Kraljević Gallery w Zagrzebiu, dyrektorem wykonawczym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rijece oraz dyrektorem HDLU w Zagrzebiu. Od 2010 roku jest dyrektorem Wirtualnego Muzeum Awangardy www.avantgarde-museum.com i prezesem Instytutu Badań awangardy. Z wykształcenia historyk sztuki na Uniwersytecie w Zagrzebiu, od 1987 był inicjatorem i kuratorem licznych wystaw sztuki współczesnej w przestrzeni wystawienniczych w Chorwacji i poza nią. Był kuratorem dla m.in. chorwackiego pawilonu podczas 16. Sao Paulo Biennale (2004); podczas 2 Międzynarodowego Biennale w Pradze (2005); podczas 52 Biennale w Wenecji (2007); podczas 11 Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji Biennale (2008) i członkiem zespołu kuratorskiego 2 Biennale Młodych Artystów, Bukareszt (2006). W 2005 roku zainicjował Biennale Quadrilateral w Rijece w Chorwacji. Jego zróżnicowane tło obejmuje produkcję internetowych prac, artykuły dla dzienników, przeglądów artystycznych i czasopism kulturalnych, TV i radiowych. Zainicjował, zarządzał i koordynował rezydenturę dla chorwackich artystów na PS1 w Nowym Jorku z latach 2001–2007, udział Chorwacji w sztuce w EERE programu generalnego od 2004 r. i inne wymiany kulturalne pomiędzy Chorwacją, USA i UE. Członek: AICA (prezes AICA Chorwacji), ICOM, CIMAM, Komitet Doradczy ArtsLink w NY, Art in General w NY, USA, itp.
Temat wystąpienia: Czerwona Pusta Chorwacja

 

Natalia Mount – urodzona w Bułgarii od 1992 roku mieszka w Nowym Jorku. Jako kurator, Natalia interesuje się ideą symulacji, nasyceniem mediów oraz rozwojem uniwersalnej tożsamości społecznej mediów. W swojej pracy angażuje różne formy, hybrydy sztuki, teatru, muzyki i filmu. Natalia jest kuratorem licznych wystaw zbiorowych i indywidualnych, witryn konkretnych wydarzeń i osiągnięć. Natalia niedawno działała jako współ-kurator dla projektu wideo LUMEN i festiwalu na Staten Island, NY. Jest dyrektorem wykonawczym FLUX przestrzeni sztuki w NYC. Jest to organizacja non-profit, która sprzyja sztuce, tworzy i wspiera prace eksperymentalne i interdyscyplinarne, których celem jest edukacja młodzieży poprzez stworzenie współpracy i dialogu. Wcześniej Natalia była dyrektorem wykonawczym Red House Arts Center w Syracuse, NY. W Red House, Natalia opracowała i wyprodukowała ponad 60 eksperymentalnych projektów, w tym wystawy, witryny konkretnych dzieł, sztuki teatralne, serię filmów i programów publicznych.
Temat wystąpienia: Metody przedstawiania, przemieszczenie i hybrydyczność w projektach kulturowych

 

Ewa Wójtowicz – doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2006). Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (wychowanie plastyczne i grafika warsztatowa, 2000) oraz University of Hertfordshire, w Wielkiej Brytanii. Autorka książki Net art (Kraków 2008). Teksty w wybranych wydawnictwach zbiorowych, w tym m.in. Kino po kinie (Warszawa 2010), Kultura medialnie zapośredniczona (Poznań 2010), Perspektywy badań nad kulturą (Łódź 2008), Nowoczesność po ponowoczesności (Poznań 2007), Tekstylia bis (Kraków 2006), Mind The Map! History Is Not Given (Frankfurt/Main 2006), TEKST-TURA (Kraków 2005), Przestrzeń sztuki: obrazy – słowa – komentarze (Katowice 2005), Współpracuje z „Zeszytami Artystycznymi” oraz Magazynem O.pl. Uczestniczyła w kilkunastu konferencjach polskich i międzynarodowych, m.in.: Kongres Kultury Polskiej (2009), 2nd Inclusiva-net Meeting (2008), Global Theory, Local Practices and Research into Visual Matters (2007) Mind the Map! (2005) oraz panelach i wykładach otwartych poświęconych problemom sztuki nowych mediów. Kuratorka jednej z wystaw w ramach Mediations Biennale 2008. Laureatka Medalu Komisji Edukacji Narodowej (2010) oraz Stypendium Artystycznego Miasta Poznania (2004). Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz w WSNHiD w Poznaniu. Należy do Polskiego Towarzystwa Estetycznego, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz do AICA. Zainteresowania badawcze: sztuka Internetu (net art), sztuka a komunikacja, mixed realities, remiks/powtórzenie/update w sztuce nowych mediów.
Temat wystąpienia: Światło jako medium interakcji. Od malarstwa po sztukę krytyczną.  

 

Karolina Głusiec - Jedna z młodych artystek, zajmująca się głównie animacją i rysunkami. Urodzona w 1986r. w Lublinie. Ukończyła studia na wydziale animacji w Royal College of Art. W Londynie, UK. Także w tym roku prezentowała z powodzeniem prace na prestiżowym w Wielkiej Brytanii konkursie: Jerwood Drawing Prize Exhibition w Londynie w 2012 r. Jej prace to głównie rysunki i filmy animowane. www.karolinaglusiec.wordpress.com www.vimeo.com/monikasilvs. Na festiwalu, oprócz sympozjum, pokaże swoją nową pracę pt. Velocity (Prędkość), 2012; film animowany, czarno-biały z dźwiękiem.
Temat wystąpienia: Światło obrazu – światło nie-obrazu

 

Do rozpoczęcia festiwaku zostało -1441 dni