SYMPOZJUM
Sympozjum naukowe – zaplanowaliśmy na drugi dzień festiwalowych działań –
sobotę. Stanowić będzie ono nie tylko próbą ukonstytuowania festiwalu na
gruncie miasta i wpisania go w cykliczny obraz kulturalny Łodzi, ale także
próbę rozszerzenia jego lokalnego zasięgu oraz konfrontacją wizji, wyobrażeń
i twórczości artystycznej oraz propozycji kuratorskich. Sympozjum – do
którego zaprosiliśmy wybitnych przedstawicieli ze świata kultury – mamy
nadzieję przybliży lub odpowie nam na pytania o kondycję współczesnego
człowieka w erze obrazu nieskrępowanego, powszechnego, a jednocześnie
trudnego do scharakteryzowania. Z jednej strony widzimy łatwość w operowaniu
obrazem – w jego rejestracji i prezentacji, ale czy za tą atrakcyjną formą
stoi jeszcze coś więcej? Czy artyści, architekci, wykorzystujący technologię
do poprawienia wizerunku miasta proponują widzowi chwilę refleksji, aby
zapomniał o globalnym kryzysie i oferują mu tylko chwilową zabawę, tzw.
odskocznię od realnego czy zachowują „znaczenie” i próbują widza uaktywnić?
To, że artysta może stymulować czy wpływać na obywatela, aby jego postawa
społeczna była aktywna, a jednocześnie pełna atencji w stosunku do
kompetencji artysty czy architekta jest znana, choć nie do końca oczywista.
Cytując Pierra Burdieu konfrontacja „gustu barbarzyńskiego” z „gustem
uczonym” jest dziś walką o zachowanie wartości uniwersalnych. Wbrew pozorom
artysta jest obecnie poddany presji rynku, kultury tzw. popularnej, której
standardy często kolidują z jego intencją, wyobraźnią czy w końcu
realizacją. Oczekiwania widza w erze natłoku obrazów powodują schematyzację
wyobrażeń, a w konsekwencji jego ograniczenie i zamknięcie na propozycję
twórcy. Czy narzędzie jakim jest obecnie światło jest ograniczone jedynie do
warunków technicznych narzędzia czy jednak może ono być punktem wyjścia i
rzeczywiście stanowić propozycję nie tylko dla artysty? Poprzez wypowiedzi i
prezentację zaproszonych gości mamy nadzieję na ciekawą i niebanalną
dyskusję o nas samych i otaczającej rzeczywistości...
W dyskusji będą brać udział:
Branko Franceschi – (Zadar, Chorwacja, 1959) od 1987 do 2004 był dyrektorem
programowym w Miroslav Kraljević Gallery w Zagrzebiu,
od 2004 do 2008 dyrektor wykonawczy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rijece, od
2008 do 2010 roku jest dyrektor HDLU w Zagrzebiu. Od
2010 roku jest dyrektorem Wirtualnego Muzeum Awangardy
www.avantgarde-museum.com i prezes Instytutu Badań awangardy.
Z wykształcenia historyk sztuki na Uniwersytecie w Zagrzebiu, od 1987 był
inicjatorem i kuratorem licznych wystaw sztuki współczesnej w przestrzeni
wystawienniczych w Chorwacji i poza nią. Był kuratorem dla chorwackiego
pawilonu podczas 16. Sao Paulo Biennale (2004); podczas 2 Międzynarodowego
Biennale w Pradze (2005); podczas 52 Biennale w Wenecji (2007); podczas 11
Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji Biennale (2008) i członek
zespołu kuratorskiego 2 Biennale Młodych Artystów, Bukareszt (2006) . W 2005
roku zainicjował Biennale Quadrilateral w Rijece w Chorwacji. Jego
zróżnicowane tło obejmuje produkcję internetowych prac, artykuły dla
dzienników, przeglądów artystycznych i czasopism kulturalnych, TV i
radiowych. Zainicjował, zarządzał i koordynował rezydenturę dla chorwackich
artystów na PS1 w Nowym Jorku z latach 2001–2007, udział Chorwacji w sztuce
w EERE programu generalnego od 2004 r. i inne wymiany kulturalne pomiędzy
Chorwacją, USA i UE. Członek: AICA (prezes AICA Chorwacji), ICOM, CIMAM,
Komitet Doradczy ArtsLink w NY, Art in General w NY, USA, itp.
Natalia Mount – urodzona w Bułgarii od 1992 roku mieszka w Nowym Jorku. Jako
kurator, Natalia interesuje się ideą symulacji, nasyceniem mediów oraz
rozwojem uniwersalnej tożsamości społecznej mediów. W swojej pracy angażuje
różne formy, hybrydy sztuki,
teatru, muzyki i filmu. Natalia jest kuratorem licznych wystaw zbiorowych i
indywidualnych, witryn konkretnych wydarzeń i osiągnięć. Natalia niedawno
działała jako współ-kurator dla projektu wideo LUMEN i festiwalu na Staten
Island, NY. Natalia jest dyrektorem wykonawczym FLUX przestrzeni sztuki w
NYC. Jest to organizacja non-profit, która sprzyja sztuce, tworzy i wspiera
prace eksperymentalne i interdyscyplinarne, których celem jest edukacja
młodzieży poprzez stworzenie współpracy i dialogu. Wcześniej Natalia była
dyrektorem wykonawczym Red House Arts Center w Syracuse, NY. W Red House,
Natalia opracowała i wyprodukowała ponad 60 eksperymentalnych projektów, w
tym wystawy, witryny konkretnych dzieł, sztuki teatralne, serię filmów i
programów publicznych.
Ewa Wójtowicz – doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet im. Adama
Mickiewicza w Poznaniu, 2006). Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu
(wychowanie plastyczne i grafika warsztatowa, 2000) oraz University of
Hertfordshire, w Wielkiej Brytanii. Autorka
książki Net art (Kraków 2008). Teksty w wybranych wydawnictwach zbiorowych:
Kino po kinie (Warszawa 2010), Kultura medialnie zapośredniczona (Poznań
2010), Perspektywy badań nad kulturą (Łódź 2008), Nowoczesność po
ponowoczesności (Poznań 2007), Tekstylia
bis (Kraków 2006), Mind The Map! History Is Not Given (Frankfurt/Main 2006),
TEKST-TURA (Kraków 2005), Przestrzeń sztuki: obrazy – słowa – komentarze
(Katowice 2005), Estetyka wirtualności (Kraków 2005), Liternet.pl (Kraków
2003), Wiek ekranów (Kraków 2002). Wybrane publikacje prasowe: „Art
Inquiry”, „Fragile”, „Ha!Art”, “Kultura Popularna”, „Kultura Współczesna”,
„Lampa”, „Opcje”, „Panoptikum”,
„This Century’s Review”. Współpracuje z „Zeszytami Artystycznymi” oraz
Magazynem O.pl. Uczestniczyła w kilkunastu konferencjach polskich i
międzynarodowych, m.in.: Kongres Kultury Polskiej (2009), 2nd Inclusiva-net
Meeting (2008), Global Theory, Local Practices and Research into Visual
Matters (2007) Mind the Map! (2005) oraz panelach i wykładach otwartych
poświęconych problemom sztuki nowych mediów. Kuratorka jednej z wystaw w
ramach Mediations Biennale 2008. Laureatka Medalu Komisji Edukacji Narodowej
(2010) oraz Stypendium Artystycznego Miasta Poznania (2004). Stypendystka
programu Socrates-Erasmus. Brała udział w działaniach polsko-brytyjskiej
grupy 151206.org (2006-07) oraz w kolejnych edycjach Poznańskiego Festiwalu
Nauki i Sztuki (od 2001). Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu
oraz w WSNHiD w Poznaniu. Należy do Polskiego Towarzystwa Estetycznego,
Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz do AICA. Zainteresowania
badawcze: sztuka Internetu (net art), sztuka a komunikacja, mixed
realities, remiks/powtórzenie/update w sztuce nowych mediów.
Karolina Głusiec - Jedna z młodych artystek, zajmująca się głównie animacją i rysunkami.
Urodzona w 1986r. w Lublinie. Ukończyła studia na wydziale animacji w
Royal College of Art. W Londynie, UK.
Także w tym roku prezentowała z powodzeniem prace na prestiżowym w
Wielkiej Brytanii konkursie: Jerwood Drawing Prize Exhibition w Londynie w 2012 r.
Jej prace to głównie rysunki i filmy animowane.
http://www.karolinaglusiec.wordpress.com
http://www.vimeo.com/monikasilvs
Na festiwalu, oprócz sympozjum, pokaże swoją nową pracę pt. Velocity (Prędkość),
2012; film animowany, czarno-biały z dźwiękiem.